W TYM DZIALE:

Wycieczka do Łodzi

19 października 2011r. o godzinie 8:00 wyruszyliśmy na 3 wyjazd organizowany w ramach projektu „Partnerzy w nauce” – była to wycieczka do Łodzi. Po długiej i wyczerpującej wyprawie autokarowej dotarliśmy do celu.  O godz 15:30 dotarliśmy do pensjonatu, zjedliśmy smaczny obiad i ruszyliśmy do Konewki, aby zobaczyć Bunkier. Dowiedzieliśmy się m.in kiedy go założono, ile zatrudniano tam osób i jaką długość ma schron. Obejrzeliśmy wystawę czasową, schron kolejowy a także podziemne kanały. Po zwiedzeniu jednego z największych atrakcji Spały pojechaliśmy zobaczyć romański kościół św. Idziego w Inowłodzu, który wywarł na nas ogromne wrażenie. Następnie wróciliśmy do pensjonatu na kolację, po czym mieliśmy czas na odpoczynek oraz zajęcia własne. Byliśmy bardzo zmęczeni, a tu czekały nas kolejne dni pełne niespodzianek.

Drugi dzień spędziliśmy w Łodzi. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od wizyty w Muzeum Bajki SE-MA-FOR. Obejrzeliśmy film animowany pt. "Piotruś i Wilk", oraz zobaczyliśmy wystawę, na której można było obejrzeć lalki i fragmenty scenografii pochodzące z najciekawszych i najbardziej znanych filmów animowanych łódzkiego studia. Były wśród nich: "Miś Uszatek", "Przygody Misia Colargola", "Mały pingwin Pik-Pok" oraz nagrodzony w ubiegłym roku Oscarem, "Piotruś i Wilk". Muzeum prezentuje także elementy planu filmowego i sprzętu wykorzystywanego do produkcji filmowej. Następnie udaliśmy się na Plac Wolności, czyli centralny plac Łodzi, położony u północnego wylotu ul. Piotrkowskiej. Znajduje się na nim pomnik Tadeusza Kościuszki a nie daleko został wybudowany Ratusz. Później przeszliśmy zbiornikiem na wodę nazwanym "Dętka", który znajduje się pod placem Wolności. Gromadząca się w nim woda służyła dawniej do okresowego oczyszczania kanałów w centrum miasta. Zbiornik może pomieścić 300 m? wody, ma 142 metry długości, 187 centymetrów wysokości i ok. 1,5 metra szerokości. Wewnątrz zbiornika zobaczyliśmy wystawę przedmiotów, dokumentów i archiwalnych zdjęć ukazujących powstawanie łódzkiej sieci kanalizacyjnej i wodociągowej. Potem wraz z Panią przewodnik zwiedziliśmy Galerię Wielkich Łodzian znajdująco się na ul. Piotrkowskiej, czyli są to rzeźby z brązu, upamiętniające sławne osoby. Znajdują się wśród nich: "Twórcy Łodzi Przemysłowej"- pomnik łódzkich fabrykantów przedstawia w stylu lat dwudziestych, zasiadających Przy stole, trzech łódzkich fabrykantów nazywanych królami polskiej bawełny - Izrael Poznański, Karol Scheibler i Ludwik Grohman. "Ławeczka Tuwima"- pomnik przedstawia Juliana Tuwima siedzącego w pozie sprawiającej wrażenie, jakby poeta słuchał kogoś siedzącego obok niego. "Lampiarz" - pomnik Lampiarza, czyli bezimiennego elektryka.
Końcowym punktem zwiedzania była Manufaktura, jedno z największych w Polsce i Europie centrum handlowo - rekreacyjno - rozrywkowe. Znakomita większość budynków została odnowiona. Wszechobecna jest charakterystyczna, czerwona, nieotynkowana cegłówka . Wyjątek stanowi główna, nowoczesna galeria sklepowa, zbudowana ze stali i szkła. Nowoczesność łączy się tu z historią.

21 październik to już trzeci dzień, czyli ostatni naszej podróży po woj. łódzkim. Pierwszym obiektem , który zwiedziliśmy tego dnia był Skansen Rzeki Pilicy tworzony w Tomaszowie Mazowieckim od 1999r. Z uwagą słuchaliśmy Pana przewodnika, który ciekawie opowiadał, pokazując młyn wodny, dźwigi wojskowe, ogromne kamienie młyńskie będące jedną z najważniejszych części młyna oraz liczne ekspozycje. Pogoda niestety nam nie sprzyjała. Zimno dawało się we znaki. Po godzinnej jeździe dotarliśmy do Bełchatowa na tarasy widokowe kopalni "Biała Góra". Znajdujące się tam największe złoża piasków kwarcowych w Europie robią gigantyczne wrażenie. Ok. 19 byliśmy już pod szkołą, skąd pełni wrażeń wróciliśmy do domów.

Zapraszamy do oglądnięcia galerii zdjęć